TA STRONA UŻYWA COOKIE

X Nie pokazuj więcej
Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Kujawsko-Pomorskie Archiwum
 
Menu główne
Aktualności
Powiaty i gminy
O województwie
Nasze symbole
     Link - informacje o województwie w języku angielskim   Link - informacje o województwie w języku niemieckim   Link - informacje o województwie w języku francuskim
     Link - informacje o województwie w języku hiszpańskim   Link - informacje o województwie w języku rosyjskim   Link - informacje o województwie w języku fińskim
Samorząd Województwa
Statut Województwa
Zarząd Województwa
Urząd Marszałkowski
Jednostki organizacyjne
Menu tematyczne
Informacje prasowe
Turystyka
Planowanie Strategiczne i Przestrzenne
Promocja
Współpraca Międzynarodowa / International Cooperation
Budżet, finanse
Mienie Województwa
Kultura
Edukacja
Sport
Zdrowie
Sprawy Społeczne
(Nie)pełnosprawni
(Nie)pełnosprawni - archiwum
Rolnictwo i obszary wiejskie
Geodezja i Kartografia
Ruch drogowy
Infrastruktura
Środowisko
Społeczeństwo Informacyjne
Zamówienia publiczne - archiwum
Patronat Marszałka
Organizacje Pozarządowe
e-Urząd
ISO
Etyka
Kadry Urzędu
Badanie satysfakcji Klienta
Nasze analizy
Bezpieczeństwo
Zakupy
Polityka plików cookies
Kalendarz wydarzeń
« < Grudzień 2018 > »
P W Ś C P S N
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
 
Nasze portale

Baner - Biuletyn Informacji Publicznej


Informacje


Baner - Niebieska Linia



 
Gry to chleb powszedni Drukuj
 Rozmowa z doktorem Michałem Mochockim z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, koordynatorem projektu „Lubię tu być -  Kujawsko-Pomorskie w Minecraft”.
 
Pod pana kierunkiem studenci UKW wprowadzili realia województwa kujawsko-pomorskiego do „Minecraft” - jednej z najbardziej znanych gier online. Proszę w krótkich słowach scharakteryzować ten projekt.

Inicjatywa przyszła z Urzędu Marszałkowskiego - mapa województwa na e-platformie „Minecraft” wraz z makietami kilkunastu atrakcji turystycznych. Na zamówienie urzędu, w ramach praktyk zawodowych zorganizowanych przez Fundację dla UKW, mapę wykonało ośmioro studentów specjalności „GAMEDEC – badanie i projektowanie gier” pod wodzą Adrianny Kuliś, nadzorowanych przeze mnie i (…) Mikołaja Sobocińskiego i z konsultacją architektoniczno-archeologiczną (…) Roberta Grochowskiego. Czasu nie było wiele, projekt powstał w niespełna dwa miesiące. Teraz, gdy całość jest już dostępna na serwerze, ruszył program promocyjny, w tym seria eventów dla minecraftowych „turystów” zwiedzających naszą mapę. I tam również działają nasi studenci. Celem bezpośrednim jest promocja turystyki i atrakcji regionu. Do tego opakowujemy mapę programem edukacyjnym, który skierujemy do szkół po wakacjach.

Kujawsko-Pomorskie w „Minecraft” to oferta zabawy przede wszystkim dla dzieci. Dlaczego właśnie ją wybraliście dla naszych celów promocyjnych?

„Minecraft” jest nie tylko dla dzieci. To potężna platforma kreatywna, na której można budować tak proste i zabawne, jak i bardzo złożone i trudne obiekty. Jest tu potencjał inżynierski i artystyczny, nauka obsługi programów graficznych, publikacja prac online i aktywność w minecraftowej społeczności. „Minecraftem” bawią się i uczą dzieci, młodzież i dorośli. W tej grze są nie tylko graczami, stają się budowniczymi, artystami i konstruktorami. Dzieciom „Minecraft” oferuje wielostronny rozwój umiejętności.
 

 
Komputer (obok telewizora) bywa oskarżany o niekorzystny wpływ na rozwój młodych ludzi. Chodzi przede wszystkim o brak ruchu, ale nie tylko (problemy z relacjami i emocjami w realu). Co mógłby Pan o tym powiedzieć?

Komputer jest jak ogień: można się nim poparzyć, ale bez niego zamarznąć. Owszem, istnieje problem uzależnienia od internetu. Nadmiar czasu przy komputerze przy braku zajęć ruchowych może być szkodliwy. Ale to samo można powiedzieć o książkach – też psują wzrok, zajmują czas, przenoszą w świat fantazji i szerzą siedzący tryb życia. A jednak uważamy, że mają walory, które przeważają nad wadami. I z komputerami jest podobnie. Każdym narzędziem można sobie zrobić krzywdę gdy się nieumiejętnie korzysta.

Naukowo i dydaktycznie zajmuje się pan między innymi badaniem i projektowaniem gier. Jak określiłby pan miejsce gier komputerowych we współczesnej kulturze?

Dzisiaj gry komputerowe są chlebem powszednim. W społeczeństwach zachodnich gra ponad 70 procent ludzi, a średni wiek gracza zbliża się do czterdziestki. Grają starzy i młodzi, kobiety i mężczyźni. Produkcja gier wideo jest gigantyczną gałęzią przemysłu, która wciąż rośnie pomimo kryzysu i zatrudnia coraz więcej ludzi (z czego korzystają nasi studenci na Gamedec.UKW). A zarazem są darmowe narzędzia do tworzenia gier wideo – nawet bez programowania, w wizualnym edytorze, z gotowych szablonów. A więc obok rynku komercyjnego istnieje prężna społeczność twórców niezależnych. Mało tego, modele zarządzania ludzką pracą i edukacją podlegają procesom gamifikacji (grywalizacji) - świadomie nadaje się im strukturę i dynamikę gier dla zwiększenia motywacji i efektywności.
 

 
Tuż obok rozwija się nurt gier stosowanych (gier poważnych), tworzonych do celów edukacyjnych, rekrutacyjnych, prozdrowotnych, artystycznych, charytatywnych, terapeutycznych, promowania zmian społecznych itd. Gry są zatem w domu, w szkole, w miejscu pracy, w portalach społecznościowych i w kieszeni na smartfonie. Pewnie, że są gry lepsze i gorsze, pożyteczne i szkodliwe, dobre dla jednych odbiorców i niedobre dla drugich. Ty bardziej warto je poznawać, aby umieć wybrać coś dla siebie czy dla swoich dzieci.

 
Fot. Andrzej Goiński

5 czerwca 2015 r.
 
 
 
 
 


Dzisiaj jest: czwartek, 13-12-2018
Wywiad Tygodnia

Sejmik

Kontrakt Terytorialny

Baner - Portal video

ZIT


Rok Jana Pawa II

Nagrody i Medale

Loty Bydgoszcz - Frankfurt

Razem dla Regionu

Katalog konkursowy

Baner - Rzecznik informuje

Baner - Link do galerii zdj

Internetowy atlas wojewdztwa kujawsko-pomorskiego

Nasza Energia

Konkurs Innowacyjna Marka Regionu InnoMaRe

Inne ważne linki

Statystyki strony
odwiedzających: 113486382
 
 
(C) Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Toruń 2007