TA STRONA UŻYWA COOKIE

X Nie pokazuj więcej
Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Kujawsko-Pomorskie Archiwum
 
Menu główne
Aktualności
Powiaty i gminy
O województwie
Nasze symbole
     Link - informacje o województwie w języku angielskim   Link - informacje o województwie w języku niemieckim   Link - informacje o województwie w języku francuskim
     Link - informacje o województwie w języku hiszpańskim   Link - informacje o województwie w języku rosyjskim   Link - informacje o województwie w języku fińskim
Samorząd Województwa
Statut Województwa
Zarząd Województwa
Urząd Marszałkowski
Jednostki organizacyjne
Menu tematyczne
Informacje prasowe
Turystyka
Planowanie Strategiczne i Przestrzenne
Promocja
Współpraca Międzynarodowa / International Cooperation
Budżet, finanse
Mienie Województwa
Kultura
Edukacja
Sport
Zdrowie
Sprawy Społeczne
(Nie)pełnosprawni
(Nie)pełnosprawni - archiwum
Rolnictwo i obszary wiejskie
Geodezja i Kartografia
Ruch drogowy
Infrastruktura
Środowisko
Społeczeństwo Informacyjne
Zamówienia publiczne - archiwum
Patronat Marszałka
Organizacje Pozarządowe
e-Urząd
ISO
Etyka
Kadry Urzędu
Badanie satysfakcji Klienta
Nasze analizy
Bezpieczeństwo
Zakupy
Polityka plików cookies
 
Nasze portale

Baner - Biuletyn Informacji Publicznej


Informacje


Baner - Niebieska Linia



 
Gimnazjalista o erozji szkliwa Drukuj
 Badania z zakresu stomatologii zachowawczej, głównie erozji szkliwa u dzieci, sprawdzanie jak zmienia się powierzchnia szkliwa po kontakcie z kwasami żywnościowymi oraz jak produkty nabiałowe następnie regenerują uszkodzony hydroksyapatyt. To nie tytuł rozprawy doktorskiej, a badania prowadzone przez Tomasza Cienkowskiego ucznia III klasy Gimnazjum im. Ziemi Dobrzyńskiej w Tłuchowie, uczestnika marszałkowskiego projektu Region Nauk Ścisłych.
 
Tomek planował wykonać badania zmian na powierzchni szkliwa wynikłych z demineralizacji kwasami oraz remineralizacji produktami nabiałowymi. Jednakże do przeprowadzenia planowanych badań potrzebny był mu specjalistyczny sprzęt tj. mikroskop o dużym powiększeniu (mikroskop sił atomowych AFM lub elektronowy mikroskop skaningowy) oraz cieplarka.

Poprzez uczestnictwo w projekcie Region Nauk Ścisłych i pomocy prof. Winicjusza Drozdowskiego nawiązał współpracę z dr. Januszem Strzeleckim z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK. Dr Strzelecki umożliwił uczniowi badanie szkliwa na próbkach, które sam uprzednio zgromadził.  W laboratorium Zespołu Biofizyki Doświadczalnej wykorzystał uniwersytecki wielozakresowy mikroskop sił atomowych                      do zbadania wycinków zębów dzieci, które inkubowane były w soku owocowym i kwasie,                a następnie w nabiale.

Nawiązana współpraca i wykłady z biologii i chemii w medycynie oraz fizyki medycznej w ramach projektu Region Nauk Ścisłych na pewno zainspirują Tomka do dalszej pracy.

Uczeń Gimnazjum im. Ziemi Dobrzyńskiej w Tłuchowie rok temu zakwalifikował się ze swoim projektem naukowym "Skala HT- w służbie dla zdrowia zębów" do Regionalnego Festiwalu Naukowego E(x)plory w Warszawie, za co otrzymał tytuł Młodego Naukowca E(x)plory Fundacji Zaawansowanych Technologii. Ponadto, jest także podopiecznym Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Głównym celem projektu Region Nauk Ścisłych jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów i uczennic szkół gimnazjalnych pochodzących z obszarów wiejskich oraz zmniejszenie dysproporcji w ich osiągnięciach naukowych. Przedsięwzięcie składa się z trzech modułów i jest odpowiedzią na różne  potrzeby edukacyjne ucznia. Trzeci z nich skierowany jest do 600 najzdolniejszych uczniów z 50 gimnazjów z obszaru województwa Kujawsko-Pomorskiego i podzielony na 3 komponenty: biologia, chemia i fizyka w medycynie, zajęcia warsztatowe z fizyki (także w języku angielskim) z elementami meteorologii oraz matematyka w połączeniu z ekonomią. Tą część projektu realizują pracownicy naukowi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajęcia odbywają się na Wydziale Matematyki i Informatyki, w Obserwatorium Meteorologicznym na Wydziale Nauk o Ziemi oraz w Gimnazjum i Liceum Akademickim. Dodatkowo zainteresowanej młodzieży oferowane są zajęcia w formie tutoringu (spotkania indywidualne lub e-learning).

Projekt jest realizowany przez Wydział Projektów Edukacyjnych i Stypendiów w Departamencie Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
 
 
 
 


Dzisiaj jest: niedziela, 31-05-2020
Wywiad Tygodnia

Sejmik

Kontrakt Terytorialny

Baner - Portal video

ZIT


Rok Jana Pawa II

Nagrody i Medale

Loty Bydgoszcz - Frankfurt

Razem dla Regionu

Katalog konkursowy

Baner - Rzecznik informuje

Baner - Link do galerii zdj

Internetowy atlas wojewdztwa kujawsko-pomorskiego

Nasza Energia

Konkurs Innowacyjna Marka Regionu InnoMaRe

Inne ważne linki

Statystyki strony
odwiedzających: 132292870
 
 
(C) Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Toruń 2007