TA STRONA UŻYWA COOKIE

X Nie pokazuj więcej
Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Kujawsko-Pomorskie Archiwum
 
Menu główne
Aktualności
Powiaty i gminy
O województwie
Nasze symbole
     Link - informacje o województwie w języku angielskim   Link - informacje o województwie w języku niemieckim   Link - informacje o województwie w języku francuskim
     Link - informacje o województwie w języku hiszpańskim   Link - informacje o województwie w języku rosyjskim   Link - informacje o województwie w języku fińskim
Samorząd Województwa
Statut Województwa
Zarząd Województwa
Urząd Marszałkowski
Jednostki organizacyjne
Menu tematyczne
Informacje prasowe
Turystyka
Planowanie Strategiczne i Przestrzenne
Promocja
Współpraca Międzynarodowa / International Cooperation
Budżet, finanse
Mienie Województwa
Kultura
Edukacja
Sport
Zdrowie
Sprawy Społeczne
(Nie)pełnosprawni
(Nie)pełnosprawni - archiwum
Rolnictwo i obszary wiejskie
Geodezja i Kartografia
Ruch drogowy
Infrastruktura
Środowisko
Społeczeństwo Informacyjne
Zamówienia publiczne - archiwum
Patronat Marszałka
Organizacje Pozarządowe
e-Urząd
ISO
Etyka
Kadry Urzędu
Badanie satysfakcji Klienta
Nasze analizy
Bezpieczeństwo
Zakupy
Polityka plików cookies
Deklaracja dostępności
 
Nasze portale

Baner - Biuletyn Informacji Publicznej


Informacje


Baner - Niebieska Linia



 
Refleksji kilka po wyjeździe studyjnym do Holandii i Niemiec Drukuj
 W dniach 18 – 25 października 2014 r. odbył się wyjazd studyjny do Holandii i Niemiec na temat: „Różne koncepcje nauczania na przykładzie rozwiązań stosowanych w Holandii i Niemczech” zorganizowany przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu we współpracy z Unią Europejskich Federalistów w Łodzi.
 
Na zaproszenie do udziału w tym wyjeździe odpowiedzieli dyrektorzy szkół i przedszkoli, nauczyciele, przedstawiciele JST oraz doradcy metodyczni i nauczyciele konsultanci województwa kujawsko-pomorskiego. Celem wyjazdu było poznanie realizowanych w praktyce różnorodnych koncepcji nauczania i wychowania, roli i miejsca nauczyciela w szkołach pracujących według alternatywnych koncepcji pedagogicznych, sposobów zarządzania szkołami i placówkami wcielającymi w życie te koncepcje, podnoszenia kwalifikacji i kompetencji zawodowych nauczycieli oraz wymiana doświadczeń z holenderskimi i niemieckimi pedagogami.

Poza wysłuchaniem wykładów w ośrodku doskonalenia nauczycieli HÖB w Papenburgu oraz na Uniwersytecie Vechta  dotyczących systemów oświatowych, kształcenia, nauczycieli w odwiedzanych krajach i stosowanych tam różnych koncepcji nauczania, uczestnicy mieli okazję odbyć wizyty w przedszkolu, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Dolnej Saksonii, szkole zawodowej oraz „Technasium”- szkole holenderskiej  łączącej w sobie klasyczne gimnazjalne kształcenie z rozwijaniem kreatywności w projektowaniu i myśleniem technologiczno–naukowym.

Przedstawimy w skrócie nasze wrażenia i najciekawsze „powyjazdowe” refleksje:

Przedszkole i żłobek św. Michała w Papenburgu
Placówka kładzie duży nacisk na współpracę z rodzicami. Przy wejściu do obiektu znajduje się miejsce, w którym rodzice mogą usiąść, wypić kawę, porozmawiać ze sobą i wymienić się doświadczeniami, co sprzyja integracji. Odbywają się też w przedszkolu spotkania tematyczne: grupa rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami, rodzice omawiający problemy rodzin emigrantów. Zaskoczenie uczestników wyjazdu wywołały następujące obserwacje: dzieci używają ostrych noży, młotków i mają dostęp do kuchenki elektrycznej. Gotują np. sok z czarnego bzu przyniesionego ze spaceru. Dużą aprobatę naszych nauczycieli wywołał fakt, że nauczyciele zatrudnieni w tym przedszkolu nie prowadzą żadnej pisemnej dokumentacji, a o swoich planach nauczania rozmawiają z dyrektorką, nauczycielami i rodzicami oraz w ten sam sposób je weryfikują.

Szkoła Montessori - Publiczna Szkoła Podstawowa w Meppen
Razem żyć – razem się uczyć – razem uczyć się życia - oto motto  tej szkoły.
Na pierwszy plan wysuwa się tutaj indywidualne podejście do ucznia i praca nad jego rozwojem. Duży nacisk kładziony jest na przygotowanie otoczenia dydaktycznego ucznia stymulującego dziecko do własnych poszukiwań i aktywności poznawczej. Uwzględniane są przy tym indywidualne predyspozycji dziecka, potrzeby i możliwości jednostki i grupy uczniów. Ponadto dzieci są kwalifikowane do grup na podstawie poziomu ich umiejętności a nie według wieku. Między innymi dzięki temu uczeń wybitnie zdolny, dowożony taksówką z sąsiedniej gminy, ma szanse szybkiego rozwoju. Plan nauczania lub raczej uczenia się, dostosowany jest do każdego ucznia, negocjowany między nauczycielem a uczniem, a rozkład dnia przewiduje czas na naukę indywidualną (Freiarbeit) według tego planu. Zmienia się zatem rola nauczyciela – staje się on osobą organizującą przestrzeń ucznia i pomagającą uczyć się samodzielnie. Dodać należy, że całość wpisuje się w ogólną podstawę programową obowiązującą w Dolnej Saksonii i nie stoi z nią  w żadnej sprzeczności.
Nauczyciele, pracujący tą metodą, pokryli koszty swojego dwuletniego szkolenia.

Szkoła Podstawowa St.Michael w Papenburgu
Uczestnicy mieli możliwość obserwowania zajęć z dziećmi. Ciekawostką była informacja, że zajęcia dodatkowe prowadzą pomocnicy, niekoniecznie mający przygotowanie pedagogiczne.

Szkoła ponadpodstawowa (gimnazjum i  liceum) w Papenburgu

Szkoła – przede wszystkim warsztaty szkolne (obrabiarki cyfrowe, kuźnia, stolarnia) zrobiła na uczestnikach duże wrażenie. Wspierana jest inicjatywa uczniów; młodzi ludzie założyli spółdzielnię uczniowską, która zaplanowała i wykonała do sprzedaży, np. budki dla ptaków. Placówka opracowała program współpracy szkoły z cechem rzemieślniczym. Uczniowie mają dzięki temu możliwość poznania unikatowych zawodów i podjęcia praktyk.
W innym gimnazjum uczestnicy zwrócili uwagę na mentoring – starsi uczniowie opiekują się uczniami ze szkoły podstawowej.

Szkolnictwo zawodowe
W szkolnictwie zawodowym dominuje system dualny. Nauka zawodu odbywa się dwutorowo; rozpoczyna się od znalezienia zakładu pracy, który zatrudni młodego człowieka i zapewni mu praktyczne wykształcenie zawodowe, a współpracująca z zakładem szkoła uzupełni przygotowanie teoretyczne do zawodu.

Praedinius Technasium – szkoła średnia w  Groningen, Holandia

Szkoła zaskoczyła uczestników swoją koncepcją  klasycznego gimnazjum, w którym obowiązuje nauka łaciny, greki i filozofii z równoczesnym nowatorskim podejściem do rozwijania konceptualnego myślenia i umiejętności technicznych uczniów. W szkole tej, prowadzonej pod opieka naukową Uniwersytetu Groningen, pracuje się z uczniami wybitnie zdolnymi i wprowadzono niespotykany w innych placówkach przedmiot nauczania: prace badawcze i projektowanie. Każdy uczeń musi wykonać własny projekt badawczy.

W każdej z  odwiedzonych przez nas placówek  nauczyciele i pedagodzy starają się, tak, jak i my, przygotować swoich uczniów do wyzwań współczesnego życia. Cieszymy się, że zechcieli się podzielić z nami swoimi doświadczeniami.

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką  oświatową podległą Samorządowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
1. 2. 3.
4. 5.
 
Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
 
 
 
 


Dzisiaj jest: środa, 08-12-2021
Wywiad Tygodnia

Sejmik

Kontrakt Terytorialny

Baner - Portal video

ZIT


Rok Jana Pawa II

Nagrody i Medale

Loty Bydgoszcz - Frankfurt

Razem dla Regionu

Katalog konkursowy

Baner - Rzecznik informuje

Baner - Link do galerii zdj

Internetowy atlas wojewdztwa kujawsko-pomorskiego

Nasza Energia

Konkurs Innowacyjna Marka Regionu InnoMaRe

Inne ważne linki

Statystyki strony
odwiedzających: 134876667
Aktualnie jest 84 gości online
 
 
(C) Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Toruń 2007